شایع‌ترین بیماری‌های چشم

اينكه چطور مي تونيم يه برند رو فقط با محتواي جذاب و مفيد توسعه بديم

شایع‌ترین بیماری‌های چشم

۸ بازديد

برخی از بیماری‌های چشم جزئی هستند، خودبه‌خود از بین می‌روند یا به‌راحتی در خانه درمان می‌شوند اما برخی از این بیماری‌های چشم اذیت‌کننده هستند، پس نیاز به مراقبت و مراجعه به متخصص چشم پزشک دارند.

از آنجایی که حفظ سلامت چشمان شما بسیار مهم است، در این مقاله به مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری های چشم اشاره کرده‌ایم. ممکن است بسیاری از آن‌ها برای شما آشنا باشند.

اما توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید تا با علائم بیماری های شایع چشم آشنا شوید و در مورد میزان خطر آن‌ها بدانید. این مقاله راهنمای خوبی برای شماست اما برای تشخیص قطعی و درمان بیماری های چشم باید با دکتر متخصص چشم پزشک مشورت کنید، به خصوص در شرایطی که علائم شما بدتر شود یا ماندگار باشد.

چشم پزشک کیست؟

چشم پزشکی یکی از شاخه‌های پرکاربرد پزشکی است که بر مشکلات مربوط به آناتومی، فیزیولوژی و بیماری‌های چشم، پلک و غدد اشکی متمرکز است. دکتر متخصص چشم پزشک جراحی و درمان بیماری‌های چشمی را برعهده دارد.

چشم پزشک متخصصی است که علاوه بر تشخیص و درمان بیماری های مرتبط به چشم در تشخیص بیماری هایی که در عملکرد چشم تاثیر دارند نیز فعالیت می کند. از آنجایی که متخصصین چشم پزشک عمل جراحی نیز انجام می دهند، علاوه بر متخصص جراح نیز به حساب می آیند.

بیماری آب مروارید چشم

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشم که بیشتر برای افراد مسن اتفاق می‌افتد، آب مروارید یا کاتاراکت (Cataracts) است. در ساختمان چشم ما یک عدسی وجود دارد که مانند عدسی دوربین و میکروسکوپ، باعث واضح دیده‌شدن تصاویر می‌شود.

 

برای این که ما بتوانیم دنیای اطراف خود را ببینیم، باید نور به اجسام بخورد. سپس آن نور از اجسام بازتاب شده و به چشم ما برسد. وقتی نور بازتاب شده به چشم ما رسید، توسط بخش‌های مختلف که یکی از آن‌ها عدسی است، شکسته می‌شود و به طور منظم به شبکیه‌ی چشم می‌رسد. شبکیه تصویر را تشخیص می‌دهد و ما آن اجسام را به شکلی که هستند می‌بینیم.

علت بیماری آب مروارید

عدسی از پروتئین‌ها و آب تشکیل شده‌است. این ساختار شفاف است و اگر ساختمان پروتئین‌ها به هر دلیل دچار تغییر شکل شود، عدسی دارای لکه‌های تیره‌ای می‌شود که نمی‌توان توسط آن تصاویر را به خوبی دید. هنوز به درستی علت اصلی این تغییر ساختار پیدا نشده‌است اما عوامل متعددی در آن موثر هستند که یکی از آن‌ها سن است.

علائم آب مروارید

از علائم آب مروارید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • تاری دید
  • دوبینی
  • کم‌بینی
  • حساس‌شدن نسبت به نور
  • اشتباه دیدن برخی از رنگ‌ها

درمان آب مروارید

برای درمان آب مروارید باید مشکل عدسی را برطرف کرد. در صورتی که نتوان عدسی را درمان کرد، باید آن را توسط جراحی با یک عدسی مصنوعی شفاف جایگزین کرد. گاهی سعی می‌کنند با لیزر لکه‌های تیره‌ی عدسی را برطرف کنند.

عیوب انکساری

عیوب انکساری شایع ترین مشکلات چشمی در ایالات متحده است. عیوب انکساری شامل نزدیک بینی (نزدیک بینی)، دوربینی (دوربینی)، آستیگماتیسم (تحریف بینایی در تمام فواصل) و پیرچشمی است که بین 40 تا 50 سالگی رخ می دهد (از دست دادن توانایی تمرکز از نزدیک، ناتوانی در خواندن حروف دفترچه تلفن، باید روزنامه را دورتر بگیرید تا واضح دیده شود) با عینک، لنز تماسی یا در برخی موارد جراحی قابل اصلاح است. موسسه ملی چشم بیان می کند که اصلاح انکساری مناسب می تواند بینایی را در بین 150 میلیون آمریکایی بهبود بخشد.

آمبلیوپی

آمبلیوپی که به آن "تنبلی چشم" نیز گفته می شود، شایع ترین علت اختلال بینایی در کودکان است. آمبلیوپی اصطلاح پزشکی است که وقتی بینایی یکی از چشم ها کاهش می یابد، زیرا چشم و مغز به درستی با هم کار نمی کنند، استفاده می شود. خود چشم طبیعی به نظر می رسد، اما به طور معمول از آن استفاده نمی شود زیرا مغز به چشم دیگر علاقه مند است. شرایطی که منجر به آمبلیوپی می شود شامل استرابیسم، عدم تعادل در موقعیت دو چشم است. نزدیک بین، دوربین یا آستیگمات در یک چشم نسبت به چشم دیگر، و به ندرت سایر بیماری های چشمی مانند آب مروارید.

مگر اینکه در اوایل دوران کودکی با موفقیت درمان شود آمبلیوپی معمولا تا بزرگسالی ادامه می یابد و شایع ترین علت اختلال دائمی بینایی یک چشم در بین کودکان و بزرگسالان جوان و میانسال است. تخمین زده می شود که 2٪ تا 3٪ از جمعیت از آمبلیوپی رنج می برند.

چه بیمارانی به دکتر چشم پزشک مراجعه می‌کنند؟

دکتر چشم پزشک جراحی و درمان بیماری‌های چشم، پلک و مجاری و غدد اشکی را برعهده دارد. همچنین چشم پزشکان لیزر درمانی و تست های تشخیصی دیگری نظیر لیزر درمانی نیز انجام می‌دهند.

 

متخصص چشم پزشک به درمان چه بیماری‌هایی می‌پردازد؟

برخی از مهم ترین بیماری‌هایی که دکتر چشم پزشک خوب به درمان آن ها می‌پردازد به شرح زیر است:

کاتاراکت(آب مروارید)، گلوکوما (آب سیاه) ، تخریب ماکولار، رتینوپاتی دیابتی، خشکی چشم، استرابیسم(انحراف چشم)، پروپتوز(بیرون زدگی چشم)، انسداد مجرای اشکی، تومور های چشمی، عفونت عنبیه ، کاهش میدان دید، پیر چشمی، دوربینی و یا نزدیک بینی.

 

بهترین متخصص چشم پزشک برای درمان بیماران چه اقداماتی انجام می‌دهند؟

دکتر چشم پزشک خوب برای درمان بیماران خود اقدامات گسترده‌ای به شرح زیر انجام می‌دهند:

انجام معاینات چشم پزشکی، سنجش قدرت و حدت بینایی، اندازه گیری فشار داخلی چشم، تست شبکیه، فاندوسکوپی، عمل های جراحی چشم آب مروارید و آب سیاه، عمل جراحی لیزر(PRK)، عمل های اصلاحی در انحراف چشم.

منابع:

https://doctoreto.com/doctors/speciality/ophthalmologist

https://www.titrebartar.com/fa/news/176863/

https://www.cdc.gov/visionhealth/basics/ced/index.html

نشانه های مدفوع سالم چیست؟

مدفوع سالم پیوسته، طولانی، صاف و نرم و به شکل S می باشد. چنین مدفوعی زمانی ایجاد می شود که بدن به طور کامل هیدراته شود و مقدار کافی فیبر بخورید. با این حال، اگر مدفوع صاف به قطعات کوچک تر تقسیم شود نیز جایی برای نگرانی در مورد آن وجود ندارد. این نوع مدفوع نیز سالم است. مدفوع سالم باید به رنگ قهوه ای تیره تا متوسط باشد. مدفوع سیاه، سفید، یا خیلی زرد ممکن است نشان دهنده ی یک مشکل جدی باشد.

بوی ناخوشایند مدفوع نشانه ی بدی نیست. مدفوع دارای بوی ناپایدار است زیرا حاوی مواد زائد و سمی است که باید از بدن خارج شوند. این سموم شامل باکتری هایی است که در پوشش روده قرار دارند. بوی مدفوع همیشه بد است، اما مدفوع با بوی بسیار بد که متفاوت از حالت معمولی است، می تواند نشان دهنده اتفاق جدی در داخل روده باشد. اگر این بوی غیر معمول برای چند روز ادامه یابد، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است کولونوسکوپی برای تشخیص مشکل انجام دهد. مدفوع سبز نوزاد

مدفوعی که ناسالم درنظر گرفته شود معمولا به دسته های 1 – 2 (نشان دهنده یبوست) یا دسته های 6 -7 (نشان دهنده اسهال) تعلق می گیرد. دسته های 3 – 5، به ویژه 4، به عنوان عادت های نرمال و سالم مدفوع شناخته می شوند.علت بوی بد دهان

با توجه به مقیاس مدفوع بریستول یا BSF، 7 نوع مدفوع وجود دارد:

1- تکه های جداگانه سخت و درشت، مثل مهره

2- مدفوع موجدار به شکل سوسیس

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.